niedziela, 8 lipca 2018

Guacamole


Wraz z upadkiem komuny, zmianami ustrojowymi, na naszym polskim rynku pojawiły się nowe owoce, warzywa, przyprawy i potrawy. Dzięki internetowi można bardziej świadomie wybierać żywność którą spożywamy. Wiemy co jest zdrowe a co nam może zaszkodzić. A że jestem z natury osobą ciekawą z zainteresowaniem poznawałam smaki, zwyczaje kulinarne innych narodów.
Kilka lat temu moja przyjaciółka, która właśnie wróciła z pracy w Niemczech zaprosiła mnie na ucztę. Gwiazdą uczty miało być Guacamole. Owoc, którego smak poznała właśnie podczas pracy, smak którym była zafascynowana. Dla mnie nazwa brzmiała obco, awokado też nie istniało w mojej liście zakupów. Wizualnie guacamole nie zachęcało do spróbowania, ot jakaś papka zielona, ale wszystkie achy i ochy mojej przyjaciółki sprawiły, że nawet nie wypadało mi nie spróbować. Wzięłam jeden kęs....wrażenie jeszcze gorsze, bo poza smakiem cytryny czułam bylejakość na podniebieniu. Nie. zdecydowanie nie był to mój smak ku zmartwieniu mojej przyjaciółki, która prawie godzinę opowiadała mi o jej pierwszym wrażeniu, jej fascynacji, właściwościach zdrowotnych itd. itp.
Niezrażona jednak pierwszym wrażeniem zaczęłam buszować po necie w poszukiwaniu ciekawostek dotyczących awokado. I tak dowiedziałam się, że awokado jako jedyny owoc nie jest skażony chemikaliami, nie grozi mu GMO a spożywany regularnie sprawi, że będziemy żyli długo i szczęśliwie. Niewątpliwie ma wiele witamin, mikroelementów zdrowotnych, zdrowe tłuszcze i uważany jest za najzdrowszy owoc świata. Przeglądając przepisy blogerów na zastosowanie awokado królowało przede wszystkim  Guacamole. I wszędzie cytryna była nieodłącznym elementem tej potrawy. A mnie zupełnie nie pasowała cytryna na chlebie. Lubię cytrynę jako dodatek do wody, do ryb ale na pewno nie w połączeniu z awokado.
Jednak ze względu na właściwości zdrowotne sporadycznie kupowałam awokado ....ale spożywałam je jako zamiennik masła. A więc własny chlebek, awokado a na to najlepiej pasował mi pomidor. Do tego przyprawy i tak z czasem przekonałam się do tego owocu.
Pewnego jednak dnia, przez przypadek na youtube trafiłam  na oryginalny przepis na guacamole i ten filmik wstawiam na końcu postu. Zachęcam gorąco do obejrzenia. Aby owoc się nie utleniał /nie czerniał/ dodaje się odrobinę oliwy z oliwek a nie cytrynę, która zupełnie zmienia smak samego awokado. Zdecydowanie to moja bajka, mój smak. Czyli moje poczucie smaku i tym razem mnie nie zawiodło.
Teraz awokado króluje na moim stole bardzo często, ale nie jako jakaś papka cytrynowa ale jako smarowidło do chleba lub sałatka sporządzona zgodnie z przepisem na filmiku.
A jak Wy spożywacie awokado, które niewątpliwie powinno znaleźć się na każdym polskim stole ?

/EE/



 prawdziwe guacamole
link gdyby okazało się że film nie odtwarza na blogu   prawdziwe guacamole





1 komentarz:

  1. Fajnie,że piszesz. Była długa przerwa. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń