poniedziałek, 24 lipca 2017

List od opiekunki i moja porada



nie śpię... 3 w nocy a ja nie śpię...
myślę nad wiadomością którą dostałam wczoraj od jednej z Nas...
oto ta wiadomość
"Witam serdecznie.Chciałam szczerze opisać moją pracę w DE jako opiekunka.Przyjechałam do pracy w opiece pierwszy raz we wrześniu ubiegłego roku bez znajomości jęz niem(nie potrafiłam policzyć do 10).Miałam opiekować się babcią,okazało się jak już przyjechałam,ze zastałam dziadka a babcie w szpitalu.Przywitała mnie oczywiście rodzina,coś do mnie mówili,a ja nie wiedziałam o co im chodzi.Na drugi dzień,kiedy wstałam zrobiłam dziadkowi śniadanie,a potem pokazał mi gdzie co się znajduje.Po południu przyjechała babcia ze szpitala,przywieziona została przez syna i córkę.Rodzeństwo wręczyło mi zakres obowiązków napisanych po polsku,gdzie wszystko miało odbywać się w/g rytmu i godz,czyli 7,30 śniadanie 11,45 obiad 15 kawa 17,30 kolacja.Ja zapytałam się czy będę miała przerwę,a oni popatrzyli na mnie jak na wariatkę.Do południa zanim przyjechała babcia ze szpitala zaczęłam plewić i oporządzać ich zaniedbany ogród,gdzie bardzo szybko im się to spodobało.Z chwilą,kiedy babcia przyjechała zaczęło się piekło,ponieważ ma agresywną demencje,to wyżywała się na dziadku,ale w większości na mnie,były momenty,ze noże fruwały.Nie potrafiła zakończyć dnia,chodziła spać nawet o 3 w nocy,kłóciła się z dziadkiem,oni nawet pobili się,było drapanie,szarpanie,a ja jak tylko chciałąm chociaż na 10 min pójść do swojego pokoju,to zaraz były komentarze.Mówiła mi żebym wracała do PL i to bardzo szybko,jak powiedziałam córce ,że ich mama tak się zachowuje to odpowiedziała,że widocznie jest pełnia księżyca i tak to wpływa na ich mamę.Sytuacja również jest nietaktowna z obiadami,wprawdzie przyjeżdż catering ,ale z dwoma obiadami,a oni czyli babcia i dziadek robią mi zrzutkę na talerz i tak jest do tej pory,ponadto z prysznica może korzystać tylko dziadek,jak mnie widzieli,ze korzystam z ich prysznica to oczywiście były komentarze.Ja mam do dyspozycji małą łazienke gdzie jest umywalka z zimną wodą i muszla kloz.Do tej pory nie mam wolnych godzin.Przeważnie jak wychodzę do swojego pokoju,to babcia wędruje zaraz za mną,czasami zrobi sobie po południową drzemkę,która trwa 1 godz.Nie są też zadowoleni jak rozmawiam przez tel z rodziną.Jężdżę tutaj bo mój jęz niemiecki jest jeszcze słaby i boję się żeby pojechać do innej rodziny.Wracając do posiłków,to oczywiście też jest wszystko wydzielone.Jęśli chodzi o dziadka ,to jest jeszcze więcej pracy przy nim niż przy babci,on jeżdzi na wózku inw. w prawdzie jest samodzielny,ale wieczorem muszę mu poświęcić około 1 godz czasu a przy tym nie potrafi normalnie rozmawiać tylko nan stop krzyczy lub mówi do mnie podniesionym głosem.To na razie tyle.Musiałam się komuś wyżalić.Pozdrawiam serdecznie i życzę spokojnej nocy.Proszę również o anonimowość"



 Długo myślałam jaką tu poradę dać..bo najłatwiej jest powiedzieć "spadaj stamtąd". To nie o to chodzi. Dobrze by było gdybys otwarcie im powiedziała czego żadasz ale po twojej wiadomości wydaje mi się ,że brak Ci jeszcze odwagi. Też taka byłam. Więc zaczniemy inaczej.
oto moja porada dla Ciebie.
Pamiętaj tylko takie czynności jak mycie, pomaganie w poruszaniu się, toaleta i czynności przy podopiecznym zawsze wykonujemy solidnie. Jesteś pflegerin czyli opiekunka / nie myl tego ze sprzątaczką, ogrodnikiem, czy konserwatorem zabytków takich jak strych czy piwnic/.
1. Weź głęboki oddech , przypomnij sobie dlaczego Polacy wygrali wojnę. Nie kochana, nie dlatego,że byli odważni ale dlatego ,że byli cwani i sprytni. Od dzisiaj i Ty masz być cwana i sprytna. Nie możesz przynosić Polakom wstydu.
2. Od teraz będziesz rozróżniać pracowitość od nadgorliwości. Jesteś pracowita. Nadgorliwość wyrzuć do kosza.
3.Nosisz przy sobie zawsze smartfona. Masz w nim apkę tłumacz polsko-niemiecki, jakąś głupawą gierkę i co tam jeszcze chcesz.
4. Skoro nie masz czasu na wytchnienie od teraz co pół godziny latasz do kibelka na 10 min. W tym czasie na kibelku uczysz się jednego słówka które może Ci się za chwilę przydać. Trochę sobie pograj. Jeśli Cię spytają co tak biegasz często...odpowiedz, że to pewnie te obiadki Ci szkodzą.
5. Nie ucz się wulgaryzmów...po pierwsze profesjonalna opiekunka nie przeklina a po drugie jeśli Oni do Ciebie brzydko mówią to pamiętaj "ludzie w niewiedzy żyją dłużej". Po co masz się dodatkowo denerwować. Na wulgaryzmy masz jeszcze czas.
6. w każdej wolnej chwili wysyłaj do wszystkich agencji swoją ofertę. Słuchaj co Ci oferują. Nie żądaj wielkiej kasy..czasem lepiej zarobić 100 mniej a mieć święty spokój. Proś o miejsce gdzie była już Polka.i proś o nr telef. do Niej. Nie bój się pacjentów leżących..wbrew pozorom to fajna praca...przynajmniej nie łazi za Tobą i nie smarka Ci do garnka. W końcu znajdziesz ofertę przyzwoitą. Nie bój się nowych miejsc.To może trochę potrwać więc przechodzimy do punktu.7.
7.Przy kolejnym posiłku jedz powoli.gdy zjesz oznajmij wszystkim, że nadal jesteś głodna. Patrz na nich uważnie..ich wyraz twarzy - bezcenny. Bedziesz miała co wnukom opowiadać a i sama w trudnych chwilach będziesz miała się z czego pośmiać. Pamiętaj tylko...abyś nie zjadła szybciej od nich, bo śą gotowi oddać Ci swoje resztki. Po kilku takich akcjach może będą zamawiać posiłek tez dla Ciebie.W wolnej chwili bombarduj telef. agencję i mów ze chodzisz głodna. Oni Cię w to gówno wpakowali..możesz postraszyć internetem, że to opiszesz...możesz także na ich stronach pisać że chodzisz głodna. Inne kobiety to czytają więc może agencja ze strachu przed antyreklamą coś z tym zrobi.
8. Jeśli chcesz na dłużej zniknąć z ich pola rażenia a kibelek Ci się znudzi...weź odkurzacz i idź jak najdalej od nich... Włącz go i sobie usiądź....zawsze to masz 15- 20 minut dla siebie.Jeśli robisz prasowanie w piwnicy...to prasuj...nie spiesz się....nawet jeśli przez -0,5,godz, wyprasujesz tylko 3 rzeczy..cóż zmęczona jesteś tak bez przerwy pracować.Nie bój się nie zrezygnują z Ciebie..doskonale wiedzą, że drugiej takiej głupiej nie znajdą a nawet jeśli pamiętaj juz dla Ciebie Agencje szukają nowej pracy.
9. Noce..Odniosłam wrażenie ,że nie sypiasz w nocy. Trzeba to zmienić. Wieczorem wyłączasz bejbifon /jeśli go masz/ , wkładasz watę do uszu i spisz. Nie martw się o nich..martw się o siebie. Jutro czeka Cię nowy dzień. Rano powiesz, że byłaś tak zmęczona że nic nie słyszałaś. Jeśli stać Cię w tej chwili na odwagę to uczciwie im powiedz, że w nocy nie pracujesz, jeśli nie..wata do uszu.
10. Gdy dziadek znowu zacznie na Ciebie krzyczeć powiedz spokojnym głosem że Ty nie jesteś głucha tylko głodna..odwróć się i idź do kibelka. Nie ważne,że coś miałaś zrobić przy nim..idziesz do kibelka. Jak trochę na Ciebie poczeka to może ochłonie.
Tak postępuj zawsze (kibelek) gdy zaczynają krzyczeć lub głupio komentują. Mówisz „idę do kibelka”- znikasz 10 min.
11. Od teraz nie myjesz się byle gdzie tylko z podniesioną głową wchodzisz do łazienki. Siedzisz tam pół godz.Umyta i wypachniona wychodzisz i przez parę sekund nie rozumiesz niemieckiego. Nie odpowiadasz na głupie komentarze tylko udajesz się do swojego pokoju. Pamiętaj głowa w górze...masz powód..jesteś czysta i z brudasami nie gadasz.
12. Rano wstajesz i masz telef.z agencji, że mają dla Ciebie pracę.
13. Oznajmiasz rodzinie że wyjeżdżasz. Ewentualnie gdy wiesz, że jako już sprytna Polka dasz radę wytrwać do końca to siedzisz tam. A potem wracaj do Polski i więcej tam nie wracaj. Masz nową pracę. Godziwą.

A poniżej na zdjęciu moje motto.
Każdy może je sobie zapożyczyć. W trudnych chwilach działa.
/EE/



10 komentarzy:

  1. Ja również tak zaczynałam a teraz wiem i znam swoje prawa i robię tylko to co powinnam.Życzę tej pani wytrwałości i niech pamieta że my polki mamy swój honor.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam ..bardzo mądrze napisane ....dziękuję :) ..ja już wprawdzie "stara" wyga jestem jeśli o opiekę chodzi ..ale czasem też zachowuję się jak by to Oni mi robili łaskę a nie ja Im przysługę

    OdpowiedzUsuń
  3. Pieknie napisane tak wlasnie postepowac trzeba ��

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam Cię serdecznie .Chylę czoła przed opiekunkami myślącymi tak jak Ty .Piekne porady dałaś kolezance , martwi mnie to ze tak bardzo strach nas ogranicza .

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam. Piękne rady. Mam podobne przemyślenia co do swojego miejsca pracy. Niestety dopiero po roku... no cóż lepiej późno niż później ;)To prawda, że trzeba być sprytnym, a nadgorliwość może nas wpędzić w tarapaty... Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo mądre rady, przyjęłam je wszystkie nie tylko do serca ale przede wszystkim do mojego umysłu. Dziekuje bardzo, droga Ewuniu

    OdpowiedzUsuń
  7. No. Super to napisane.Przeslę tu prawa i obowiązki opiekunek na wszelki wypadek,tylko skopiuję.Ale ten wypad do ubikacji jest super

    OdpowiedzUsuń
  8. Skopiowane

    Prawa i obowiązki opiekunek po polsku i niemiecku

    BOGUSŁAW ZABIEGLIŃSKI·1 LUTY 2017
    Prawa i obowiązki opiekunek po polsku i niemiecku
    Ich putze keine Fenster ,Keller auch keine Garage.
    Nie myje okien ,nie sprzątam piwnic ani garaży
    Garten arbeit gehört nicht zu meinern Pflichten.
    Prace ogrodowe nie należą do moich obowiązków
    Es gehört auch nicht zum meinen Pflichten Teppiche , Gardinen , und dicke Wolldecken yu waschen.
    Pranie dywanów, firan, grubych wełnianych koccy , również nie należy do moich obowiązków
    Schneeräumen ist auch nicht meine Arbeit
    Odśnieżanie to tez nie moje prace Ich bin hier beschäftigt als Betreuungkraft für Ihre Mutter / Papa.
    Ich koche nur für sie , und ich putze das Badezimmer und dass WC,
    das Wohnzimmer ,das Schlafzimmer sowie die Küche. ich wasche die Bettwäsche von Pflegeperson.
    jestem tutaj opiekunką, gotuje tu dla podopiecznej i tylko dla niej, sprzątam łazienkę , WC, salon ,sypialnie ,kuchnie ,zmieniam i piorę pościel Wir essen zusammen. Ich würde aber manchamal gerne etwas anderes essen als Marmelade. Das Essen ist aber sehr kanpp.
    jemy razem co nie znaczy ze ja jem codziennie marmoladę i ze jedzenie jest wydzielane Wir dürfen keine medizinische Behandlung durchführen.
    Das bedeutet:
    keine Spritzen, keine Befandlung von offenen Wunden, keine Fußpflege bei Diabetikern,keine Infusionen ,keine Gabe von Tabletten ohne ärztliche Verordnung , kein anziehen ATS Anti Thrombose Strumpfes.
    nie robię żadnych medycznych prac, typu zastrzyki ,otwarte rany, obcinanie paznokci u diabetyków, nie podłączam kroplówki i nie podaje tabletek bez zaleceń lekarza, nie zakładam pończoch uciskowych Ab 20.00 Uhr habe ich keinen Arbeitseinsatz mehr. Ab 22.00 Uhr habe ich abslotute Ruhe. Wenn ich nachts aufstehen mus, stehen mir tagsüber längere Ruhezeiten zu.
    nie pracuje w nocy, od 20.00 jest pokojowa cisza od 22.00, absolutna cisza ,jeżeli muszę w nocy wstać, minimum 2 razy potrzebuje więcej wolnego czasu w ciągu następnego dnia Meine Pflichten sind Folgende : Waschen oder Baden - der Pflegeperson, Sorgen für die tägliche Hygiene , kochen für sie ,
    putzen , ankleiden, auskleiden, Spazieren gehen ,Einkaufen gehen ,Beschäftigung, Therapie, Spielen ,TV schauen, Zeitung lesen , Kino gehen oder Klassen für pdp.
    24-Stunden-Betreuung bedeutet nicht 24 Stunden bis 8 Stunden Aufarbeitung, die den ganzen Tag verteilt sind nach meiner Pflicht und 40 Stunden. Woche. 24 Stunden auf der Hut sein und nicht mehr als 24 Arbeits
    Moje obowiązki to: opiekować się podopiecznym, prysznic lub kąpiel w wannie, codzienna higiena, gotowanie, sprzątanie wokół pdp i po skończonych czynnościach, ubieranie i rozbieranie, spacery, zakupy, zajęcia typu gry, oglądanie TV, czytanie gazet, iście do kina czy na zajęcia dla pdp. ”24 godzinna opieka nie oznacza 24 godzin pracy, pracuje do 8 godzin które są rozłożone na cały dzień według moich obowiązków i 40 godz. w tygodniu. 24 godziny być w pogotowiu a nie 24 pracować wersja autorstwa: Zenia Bozena Pastwa redakcja ; Bogusław Zabiegliński

    OdpowiedzUsuń
  9. Gdy kibelek ci się znudzi włącz sobie odkurzacz . masz 15-20 min dla siebie :) :) :) Trzeba umieć sobie radzić :) :) super super super. I pamiętaj zawsze dlaczego Polacy wygrali wojnę ... :) popłakałam się ze śmiechu - bo rady są super - i gdyby nie to że nie zostaję nigdy w miejscach " niebezpiecznych" z pokojem w piwnicy z jedną kromką chleba na śniadanie i z jednym kartoflem na obiad to bym to od razu zastosowała...

    OdpowiedzUsuń
  10. This iss very interesting, You are a very skilled blogger.
    I've joined your rss feed and look forward to seeking more of your fantastic post.
    Also, I've shared your site in my social networks!

    OdpowiedzUsuń